Media - Bilen som har drag på publikum

Aftenposten: Artikel: JANNICKE NILSEN PAAL AUDSTAD (foto)

Publikumsfavoritt. En Top fuel dragster kjører langt over 400 km/t, spytter ild og røyk, gir innvollene dine en omgang du sent vil glemme. Akkurat det vil publikum ha.

Følelsen av en Top fuel dragster som akselererer forbi deg, kan ikke beskrives - den må oppleves. Mange gjorde det på Gardermoen i helgen.

Hva får henholdsvis 4 000 og 2 500 mennesker med øreklokker og annet hørselsvern til å tilbringe fredag og lørdag på tribunene for å se doninger i ymse størrelser, farger og varianter kjøre mellom 200 og 400 meter på kortest mulig tid? Et forsøk på mulig forklaring: Forestill deg 6 000 hestekrefter blåse forbi i en fart på 400 km/t. Forestill deg samtlige innvoller riste, motorlyden som eksploderer i ørene, og lufttrykket som dytter deg bakover. Ilden og varmen som blåser ut fra Top fuel dragsterne, som ser ut som gigantiske nåler med førerplass og tak på enden. Det er en start.

Sponsorkamp - Det begynner å gå rundt med disse publikumstallene, men vi betaler enormt mye i prispenger, sier Vidar Engh i Norsk Dragracing Gardermoen. Denne helgen arrangerte klubben det fjerde av fem løp i EM-sirkuset som arrangeres flere steder i Europa. På en gammel flystripe på Gardermoen får 203 adrenalinsøkende, i alderen 10 år og oppover, oppleve fart og spenning som for mange av dem en livsstil.

De konkurrerende håver inn rundt 600 000 kroner i premier, men noen kassasuksess er sporten ikke.

- 1,5-2,5 millioner kroner i året koster det toppdeltagerne å drive i toppskiktet, opplyser Engh.

For juniordragstere må foreldrene punge ut mellom 30 000-40 000 kroner. De som kjører Topfuel (de lange nålene, journ. anm.) kan vinne opptil 35 000 kroner på et løp.

- Det blir som med andre bilsporter, alt avhenger av sponsorer, opplyser Engh.

- Mye hardt arbeid og dårlig med sponsorer, sier bileier og sjåfør Thomas Nataas om dragracelivet. Han sitter i en rødlakkert batmobil, en 1937 Chevrolet cupé, i køen av merkverdige doninger som venter på sin tur på startstreken. Bare lakken på bilen kostet 70 000-80 000 kroner.

- Det er som å bli skutt ut av en rakett. Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg driver med dette, annet enn at det er en adrenalin-greie, sier Nataas.

Svidd gummi Dragracing ble startet av amerikanske gutter med brylkrem i håret i USA på 1960-tallet. Allerede i 1968 ble det første løpet arrangert i Norge. I dag arrangeres rundt 20 løp i Norge i året, helgens begivenhet var klimaks.

Klassene i dragstersporten er mange, som de er oppfinnsomme: Pro stock, Super gas, Top metanol funny car, super twin top fuel Forskjellene kan være type kjøretøy; bil eller sykkel, hvorvidt du kjører på bensin eller diesel, om karosseriet er formet som en bil, om det sitter løst eller fast, om det er dører, hvordan motoren er trimmet, og andre tekniske dupeditter vi ikke skal gå inn på her.

Sjåførens hovedfokus er at hjulene suger seg fast i banen, og ikke mister grep. Derfor starter hvert løp med en heftig "burnout". Hjulene lager sitt eget spor i den gummibelagte asfalten. Etterpå sitter sjåføren i den voldsomme røyken som siver inn fra motoren, rygger tilbake og venter på grønt lys fra "juletreet", lysstolpen i midten av sporene. Så er løpet i gang.

- Skitfarligt - Det Èar skitfarligt det här, altså. Jag såg en video, en fotograf dödades. Han fikk en motordel som eksploderade ur motorn i huvudet, sier tekniker Hanse Rising. Han er en av mange som passer på at teknologien som måler tiden, ikke slås ut av det voldsomme trykket fra doningene.

- Vi tenkte på barnevakt, men det ble ikke aktuelt. De bare måtte være med. Unni Kaspersen og Frank Johansen fra Nannestad har med sønnene Kevin (3) og Christer (8) på Drag Challenge.

- Kevin spør når det er hans tur til å kjøre. Det blir nok en stund til. Barnevakten vår er med å arrangere, så han får jo høre litt av hvert om sporten, sier Kaspersen.

Dronningen av Top fuel dragster, Anita MÈakelÈa fra Finland er nedfor.

- I lost, and it's horrible, sukker hun. Hun er Finlands største hønseprodusent, og driver med dragrace på si i toppligaen, og er en legende innenfor miljøet.

- Men jeg tapte for en som var bedre enn meg, fortsetter hun.

Vinneren i klassen? Norske Rune Fjeld med sin britiske sjåfør Barry Sheavills.

Drag race

Tilbake